عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت:

۷۰ درصد صنعت کشور بدلیل واردات مشابه تعطیل است و به طور متوسط

هر ایرانی ۷۰۰دلار کالای خارجی که مشابه داخلی دارد استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنامه صادق به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الله عبدالملکی شب گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه مقدمات چهارگانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی شامل نظریه‌پردازی، گفتمان سازی، مطالبه‌گری و برنامه ریزی است، گفت: نقش کلیدی متخصصان پزشکی و سلامت در تحقق اقتثاد مقاومتی برنامه ریزی در حوزه کارآفرینی دانش بنیان با هدف خلق ثروت و خودکفایی و ارتقای خدمات است.

وی با بیان اینکه باید همه کسانی که دانش دانشگاهی دارند به حوزه اقتصاد دانش بنیان ورود پیدا کنند، افزود: نخبگان دانشگاهی باید علاوه بر رشته تحصیلی خود در سایر رشته‌های تحصیلی هم سر رشته داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه هدف آمریکا از اعمال کردن تحریم‌ها علیه ایران فلج کردن زندگی مردم ایران است، گفت: اهداف نزدیک آمریکا از تحریم‌ها تورم شدید، بیکاری شدید و قحطی و در نتیجه فشار به ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه هدف آمریکا از تحریم‌ها، جنگ با آرمان‌ها است، نه برنامه هسته‌ای، افزود: امید دشمن به الگوی نامطلوب تولید و مصرف در داخل کشور است و اگر تحریم‌های دشمن تا حدودی موثر بوده باشدعامل موفقیت آن ناکارآمدی اقتصاد داخلی است.

وی دو رکن اقتصاد مقاومتی را تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اصلاح از درون، یعنی اینکه در حد امکان کالای خارجی مصرف نکنیم و نفت و گاز کشور را خام نفروشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید دولت و مجلس از توان فکری ۱۰ میلیون جوان دانشگاهی استفاده کنند، گفت: یکی دیگر از راههای اقتصاد مقاومتی این است که دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کنیم.

عبدالملکی به ضرورت پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های شگفت انگیز داخل کشور و خصومت‌های اقتصادی دشمنان دو عامل مهمی است که نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی باید در کشور عملی شود.

کلید اقتصاد مقاومتی تقویت تولید ملی و جهاد اقتصادی است

وی استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی را از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان کرد و گفت: کلید اقتصاد مقاومتی تقویت تولید ملی و جهاد اقتصادی است.

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه ایران اسلامی از سال ۸۸ به بعد با دو دسته دشمنی مواجه شده است، گفت: در حال حاضر در زمینه دشمنی خارجی سه مدل تحریم وجود دارد که مهم‌ترین آن تحریم‌های آمریکایی‌ها است.

عبدالملکی بیان داشت: در مورد تحریم‌های آمریکا ۱۰ مورد تحریم های کنگره آمریکا وجود دارد و ۱۸ مورد تحریم‌های مخصوص رئیس جمهور امریکا است که در تحریم‌های کنگره مهم‌ترین آن قانون سیسادا ۲۰۱۰ است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد تورم شدید، بیکاری شدید و کمبود کالا در ایران از اهداف تحریم‌های دشمن است، افزود: اینکه می‌گویند علت تشدید تحریم‌ها از سال ۸۸ به بعد مسئله هسته‌ای است، این یک بهانه‌ای بیش نیست؛ چراکه در سال۸۲ اوج بحران هسته‌ای ایران بود اما تحریم‌ها این میزان شدید نشد.

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه ایران اسلامی الگویی را به جهان صادر می‌کند که آینده غرب را نابود خواهد کرد، افزود: غربی‌ها پیش بینی کردند که در ۴۰ سال آینده این الگو برای آن‌ها بسیار مشکل ساز خواهد شد و لذا از اکنون بدنبال جلوگیری از پیشرفت نفوذ ایران اسلامی در منطقه هستند.

عبدالملکی یکی از دلائل مهم تاثیر اندک تحریمهای دشمن را خصومت‌های داخلی در کشور عنوان کرد و گفت: دشمن تنها ۱۰ درصد به تحریم‌های خود از خارج دل بسته است آن‌ها ۹۰درصد به پیگیری کار از داخل و ناکارآمد کردن اقتصاد کشور از طریق عوامل داخلی دل بسته‌اند.

وی افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان داخلی در اوج تحریم‌ها به جای اینکه میزان کالای خود را در کشور زیاد کنند با دشمن همراه شدند و تولید خود را کم کردند تا قیمت کالای آن‌ها بالا‌تر برود.

راه حل مقابله با تحریم‌ها مذاکره نیست

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه دشمن با جنگ اقتصادی هم نخواهد توانست ایران اسلامی را از پای درآورد، گفت: الگوی مقابله با دشمن از طریق مذاکره و رفع تحریم‌ها نیست؛ چراکه دشمن هرگز تحریم‌ها را بر نمی‌دارد باید توان داخلی خود را قوی کنیم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید واردات کاهش پیدا کند، افزود: در حال حاضر ۵۵ میلیارد دلار واردات در کشور داریم که تنها ۱۰ میلیارد دلار آن صرف کالاهای ضروری می‌شود.

وی افزود: متاسفانه ۷۰ درصد صنعت کشور بدلیل واردات مشابه تعطیل است و به طور متوسط هر ایرانی ۷۰۰دلار کالای خارجی که مشابه داخلی دارد استفاده می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در حال حاضر ۳۰۰ شبکه فارسی زبان خارجی علیه ایران اسلامی کار می‌کند تا الگوی مصرف ما را خراب کنند.